skip to Main Content
Telegraaf

Wat is programmatic advertising en wat zijn de voordelen?

Programmatic advertising is een nieuw en snelgroeiende vorm van digitale marketing. Programmatic advertising is een term voor het automatisch kopen en verkopen van advertenties in real-time op een online platform. Programmatie advertising maakt het mogelijk advertenties op specifieke websites of platforms in een fractie van een seconde te plaatsen, in plaats van dat adverteerders handmatig advertentieruimte op moeten kopen, zoals bij print of televisie.

Hoe werkt programmatic advertising?

Programmatic advertising is een manier van adverteren waarbij geautomatiseerde systemen worden gebruikt om advertentieruimte in te kopen en te verkopen. Wanneer een adverteerder een advertentie campagne start via een DSP (Demand-Side Platform) begint het proces. Vervolgens gebruikt de DSP -data en algoritmen om de advertentie op een specifiek demografisch publiek, interesses, locatie en gedrag te richten.

Als de advertentie aan de criteria voldoet, wordt deze automatisch geveild door een SSP (Supply-Side Platform) en op een website, app of ander platform geplaatst waar de doelgroep zich bevindt. De hele transactie duurt slechts enkele milliseconden, waardoor de adverteerder in realtime kan zien hoe de advertentie functioneert en de campagne kan aanpassen.

Voordelen van programmatic advertising

Het gebruiken van programmatic advertising biedt dus vele voordelen voor adverteerders. Het zorgt ervoor dat je effici├źnter kan werken en dus minder tijd hoeft te besteden aan handmatige processen. Je kunt veel gerichter specifieke doelgroepen aanspreken en deze targeten op basis van hun interesses, locatie, gedrag en meer. En programmatie advertising geeft dus ook veel meer inzicht en controle over advertenties. Adverteerders kunnen namelijk zien hoe goed hun advertenties presteren en de campagne aanpassen als dat nodig is. Op die manier kunnen zij met behulp van deze inzichten en controle beter begrijpen hoeveel ze uitgeven aan advertenties, en deze kennis gebruiken om betere resultaten te behalen.